Decydując się na podpisanie umowy na korzystanie z energii elektrycznej, musimy wybrać dostawcę, a także rodzaj usługi, który okaże się dla nas najbardziej korzystny. Od niego będzie zależała opłacalność podpisanej umowy. W branży energetycznej nazywa się to taryfą. Mają one różny charakter, odmienne przeznaczenie i adresatów. Wyjaśniamy czym jest taryfa G11.
Rozjaśnienie terminu
Na samym wstępie wypada wyjaśnić do czego odnosi się skrót stosowany przy nazwie taryfy. Składa się on z litery oraz cyfr. Pierwszy człon, czyli litera „G” oznacza, że jest to taryfa oferująca przyłączenie do sieci niskiego napięcia, a zatem przeznaczona jest ona dla gospodarstw domowych, w przeciwieństwie dla taryf sygnowanych literami „B” i „C”, które adresowane są do przedsiębiorstw. Nie oznacza to jednak, że z taryfy „G” mogą korzystać tylko właściciele gospodarstw domowych. Przyłączonymi do sieci niskiego napięcia mogą być także mniejsze instytucje, jak akademiki czy plebanie. Pierwsza cyfra „1” użyta w skrócie oznacza z kolei maksymalną moc umowną. W tym przypadku wynosi ona 40 kW. Druga cyfra skrótu, również „1”, oznacza, że taryfa ma charakter jednostrefowy, co z kolei wiąże się z jedną, stałą, taką samą stawką za prąd przez całą dobę.
Dla kogo jest taryfa G11?
Taryfa G11 jest przeznaczona przede wszystkim dla gospodarstw domowych. Z racji tego, że większość usług polegających na zaniżeniu stawki korzystania z prądu w określonych godzinach dotyczy pory wieczornej, taryfa G11 adresowana jest dla osób, które korzystają z energii głównie za dnia i nie mają możliwości zmiany swojej aktywności, by zużycie przenieść na godziny wieczorne lub nocne. Niższe stawki porami wieczorowymi oznaczają zazwyczaj bowiem zawyżenie stawki za korzystanie podczas dnia. Jednolita stawka, która nie uwzględnia zniżek, ani podwyżek w zależności od godzin wykorzystywania prądu, jest zatem najbardziej korzystną opcją dla większości mieszkańców gospodarstw domowych. Ma to i przełożenie na statystyki. Taryfa G11 jest bowiem najbardziej powszechną i posiada największą ilość odbiorców.